Kategoria(t): Ajatuksia

Tietomurhe

Olen viime aikoina miettinyt tavanomaista enemmän tietoturvaa sekä sitä millaista tietoa itsestäni netissä jaan. Tietäen ja tietämättä.

Sieluni on jo ajat sitten myyty isojen firmojen haltuun. Google, Microsoft ja isot somejätit tietävät taatusti minusta enemmän kuin omat vanhempani. Sille en enää oikein mitään voi. Mutta sille, mitä ja miten Internetissä jatkossa toimin, siihen pystyn vielä vaikuttamaan.

Enkä minä mikään hölmö kuitenkaan taida olla. Esimerkiksi Google ja Meta ovat saaneet minusta niskalenkin jo kauan ennen sitä kun tietoturva ja ennenkaikkea henkilökohtaisten tietojen keruu on noussut isosti tapetille. Omasta hetusta olen aina ollut tarkka ja kuvien suhteen olen ollut viimeiset 10 vuotta aika tarkka.

Sosiaalisen median palveluita käytän nykyään vähemmän kuin ennen. Ja silloin kun käytän, on Mastodon pääasiallinen kanava. Ja kun oma pää ei ole vuosiin toiminut kuten pitäisi, olen riippuvainen kännykän eri ominaisuuksista.

Nyt olen päässyt siihen pisteeseen että esimerkiksi Googlen palveluista on aktiivisesti käytössä enää Kuvat- palvelu ja sovellus. Kalentereille, muistutuksille ja muille avustajille on löytynyt hyvät ja jopa paremmat sovellukset kuin aiemmin käytössä olleet.

En osaa sanoa onko sillä enää tässä vaiheessa suurta merkitystä. Olenhan elänyt koko koko tietotekniikan hurjimman kehityksen aikakauden ja olen aina pyrkinyt olemaan, vaikka niin sanotusti itseoppinut olenkin, mukana ensimmäisten joukossa.

Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Tekijä:

https://mastodon.social/@artomelaranta

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.